Idas linsdröm

Okej, nu ska ni få det bästa linsgrytereceptet någonsin. "Nej nu skämtar hon" tänker ni, men JAG GÖR FAKTISKT INTE DET.
 
Jag är egentligen inte sådär superduper förtjust i linser, men har tvingats att lära mig tycka om det p.g.a billigt så nu lagar vi det rätt ofta hemma. Jag är en sucker för thailändska smaker och kokosmjölk, så det är precis vad den här linsgrytan består av. Och citron, vad ni än gör, glöm inte citronen. Vi hade vitlöksbröd på sidan om som vi doppade också, super. Nu hann jag inte fixa någon bild eftersom att maten gick åt lite för snabbt - jag stod med en sked i grytan och slevade i mig medans det kokade, och när det väl var färdigt så kastade vi i oss allt som om livet hängde på det. Nämnde jag att den är god?
 
Idas linsdröm
4 portioner

2 dl röda linser
1 gul lök
1 tomat
2 morötter
1 burk kokosmjölk
8 dl vatten
1 vitlöksklyfta
1 citron
1 tärning kycklingbuljong
ca 3 cm färsk ingefära
2 tsk cayennepeppar
2 tsk spiskummin
1 msk malen koriander
2 tsk gurkmeja
Salt & peppar
 
Till servering: Vitlöksbröd eller någon god baguette
 
Hacka löken och fräs den i grytan tillsammans med spiskummin tills löken är genomskinlig. Skär morötterna i slantar och lägg i grytan, och lägg även i vatten, kryddorna och linserna. Låt det koka ca 10-15 min under lock, och medans det kokar kan du finhacka ingefäran och grovhacka tomaten. När det har kokat klart lägger du i tomaten, ingefäran, koriander, kokosmjölken, buljongtärningen och kramar ur all citronsaft ur citronen och pressar i vitlöksklyftan. Smaka av med salt och peppar, låt det gotta ihop sig på låg värme i ungefär 5 minuter till och sen kan ni frossa!
I've got another confession to make, Recept (mat&bak) | |
Upp