Chai latte

Okej, såhär gör man då:
  • Häll upp ca 2 dl mjölk i en mugg (eller mer om du vill, men 2 dl mjölk = 1 msk chaikoncentrat, så anpassa efter det)
  • He in muggen i micron och värm. (Jag brukar värma i två minuter för jag tycker om när det är kokhett. Blir så sur ner det börjar svalna direkt annars och så får man dricka det ljummet. Har för övrigt samma preferenser när det gäller kaffe, te och varm choklad) Akta så det inte exploderar bara, det har min mjölk en tendens att göra, och sedan får man skura en massa. Det går säkert bra att värma i kastrull också för att minska explosionsrisken.
  • Ta ut muggen ur micron. Duh. Häll i varmt vatten (alltså kokat vatten) för att dryga ut till önskad volym.
  • Blanda i 1 msk chaikoncentrat. Eller mer, beroende på hur starkt du vill ha. Men 1 msk räcker gott och väl. Jag brukar stoppa i lite socker också bara för att jag är så sockerberoende, men det är ju valfritt. Funkar lika bra utan.

Klart! Lätt som en plätt!

 

Recept (mat&bak) | |
Upp