Tikka Masala

Okej, ni måste få det här grymma receptet på Tikka Masala som jag lyckades göra Dom recepten jag hittade när jag sökte såg inte sådär jätteroliga ut, så jag kokade ihop ett eget. Resultatet blev AWESOME, ni borde laga det varje dag, hela tiden. Receptet är för typ 3 pers.
  • Kycklingfiléer för ca 3 pers
  • Chicken Tikka spicemix (Santa Maria)
  • 1 burk kokosmjölk
  • 1 msk riven ingefära
  • 1 msk kanel
  • 1 msk paprikapulver
  • Lite cayennepeppar eller chiliflakes om ni tänder på sånt, men kryddmixen är ganska stark ändå
  • 1 lök
  • 1 vitlöksklyfta (eller mer, det kan aldrig bli för mycket vitlök!)
  • 1 redig skvätt ketchup
  • Yoghurt av en relativt fast sort, typ grekisk eller turkisk
Skär kycklingen i bitar och löken i skivor. Stek båda två tillsammans med vitlöken i lite rapsolja tills kycklingen ser ätbar ut. Häll på koksmjölken, kryddmixen, ketchupen och resten av kryddorna. Låt puttra på spisen i 10-15 min och servera sedan med jasminris, isberssallad och yoghurt. Klart! Ät tills du skäms.

Bild stulen från Santa Maria
I've got another confession to make, Recept (mat&bak) | indiskt, kyckling, masala, mat, middag, ris, tikka | |
#1 - - Carro:

Åh gud vad sugen jag blev nu, ska nog göra detta ikväll eller imorrn. Ska spara ditt recept :D

Svar: Gör det, det är verkligen supergott! :D Och som svar på andra frågan: Ja du kan absolut använda creme fraiche istället! Enda anledningen till att jag använder turkisk yoghurt är att jag alltid köper en stor hink av det, och multitaskar genom att använda det till frukost, matlagning och kalla såser. Allt i ett liksom! ;)
Ida Köhler

#2 - - Carro:

Tror du man kan använda creme fraise istället för turkisk yogurt?

Upp