Årets tomtevandring, och jag saknar dig

Nu har jag och pappa varit ute och tomtat för det här året! Det var nog den bästa gången hittills, för nu fanns det en massa nyinflyttade barn i tro-på-tomten-ålder som blev helt galna när dom såg oss. Satt helt klistrade vid fönstrena och tjoade och skrek, så himla kul. Så vi gick våran "vanliga" runda, tittade förbi hos pappas jobbarkompis vars fru är min gamla dagmamma, och sedan vidare till familjen Ström - samma som varje år. Fast en sak var ju faktiskt inte samma som varje år - den här julen saknades en familjemedlem hos Ströms. Min älskade Jossan, jag saknar henne så mycket att mitt hjärta brister, speciellt när det kommer till traditioner.
 
Jag bröt ihop fullständigt när jag skulle slå in några tidiga julklappar för någon vecka sedan. Varenda jul i tio år har Jossan hjälp mig med det, eftersom att jag är så fruktansvärt dålig på det där med paketinslagning. Är det något man lär sig med åren eller måste jag bara acceptera att jag är estetiskt handikappad? Hur som helst så brukade hon alltid hjälpa mig, och vi hade alltid en massa julmusik och bara satt och myste tillsammans. Men nu fick jag sitta där ensam, och tanken på att jag skulle förbli så dom resterande jularna i mitt liv blev helt enkelt för mycket. Allt bara brast, och jag skrikgrät i Davids famn tills jag inte kunde andas mer. Hennes död har tagit så jäkla hårt på mig, och jag har inte riktigt bearbetat det än. Hon var mitt stöd, min klippa och min fasta punkt, och det är först nu jag har börjat inse hur sjukt beroende jag var av henne för så många aspekter i mitt liv. Hon var den som alltid hade koll på mig och höll i alla trådar liksom. Såg till att jag fungerade. Men livet måste gå vidare, även om det är tungt.
 
Jag och Emma satt och tittade på bilder av J som hon hade framkallt och det var så fint att sitta och minnas. Sen var det ju himla fint att träffa Emma och resten av Ströms också - jag har ju varit vän med Emma lika länge som med J. Jag fick till och med en liten julklapp att ta med hem, ett jättefint halsband med tillhörande örhängen som blir perfekt till nyår!
 
Stora och lilla tomten. Min och pappas egna lilla jultradition, och det bästa med hela julen!
 

När vi kom hem hade tacksamma grannar lämnat en julklapp utanför dörren. Vi blev nästan tårögda, det är ju ännu roligare att tomta när man vet att det uppskattas! :) Förra året blev det ju inte av eftersom att jag var i Kina, så alla hade klagat på att det inte kändes som riktig jul, haha.
 
 
I've got another confession to make | |
Upp