Supergod linsgryta // Perfekt tv-mat

God morgon! Får man säga god morgon när klockan snart är två? Vi somnade båda två före midnatt igår (för första gången sedan... kommer inte ens ihåg) och när D skulle upp till jobbet så sov jag vidare och vaknade nu. Har alltså sovit ca 13 timmar. Grattis!
 
Men jag måste baa berätta, jag gjorde så sjukt god mat igår! Vi har ätit väldigt onyttigt på sistone och nu försöker vi äta både nyttigare och billigare, så jag tänkte att jag skulle göra slut på dom röda linserna jag hade i skafferiet. Det naturliga valet föll på linsgryta, men inte in a traditional sense. Vi åt det nämligen med tacochips och yoghurt.
 
För tre pers:
  • 2 dl röda linser
  • 1 parika
  • 2 morötter
  • 1 lök
  • 1 msk olja
  • 4 dl vatten
  • 1 msk spiskummin
  • 1 msk gurkmeja
  • 1 tsk kanel
  • 1msk chilipulver
  • salt & peppar
  • 2 msk köttfond
  • ca 3 msk ketchup
Hacka paprikan och löken i små bitar, riv morötterna på den grova sidan av rivjärnet, Fräs grönsakerna lite i oljan på botten av en kastrull och rör i linserna och häll på vattnet sen. På med alla kryddorna också, och låt det puttra under lock i 15-20 min.
 
Häll upp linsgrytan i varsin skål, ställ fram en stor skål tacochips och en skål med naturell yoghurt (vi kör alltid på grekisk) och doppa generöst chipsen i linserna och yoghurten. Alltså, det var så himla gott och perfekt mat att äta framför teven. Jag satt hela kvällen och ba "alltså det är som chips och dipp.. fast nyttigt.. och MAT!".
 
Testa testa testa!
I've got another confession to make, Recept (mat&bak) | grekisk yoghurt, linser, linsgryta, nachos, naturell yoghurt, röda linser, supergod linsgryta, tacochips, tv, vegetariskt, yoghurt | |
#1 - - Camilla:

Ska jag testa!

Svar: Gör det, det var verkligen supergott! :)
Ida Köhler

#2 - - Camilla:

Skrev visst min förra blogg adress, men titta gärna in ni som vill!!! Här blir det linser snart för hela slanten ;)

Upp