Olustigt

För första gången någonsin längtar jag inte till julen. Jag satt och funderade över hur det kunde komma sig att jag inte hade någon som helst julkänsla, varför jag inte blir varm i kroppen av att se det vita snötäcket utanför eller av att känna lukten av nybakade pepparkakor. Varför jag jag inte ser fram emot att klä granen och lyssna på julsånger som man har hört en miljon gånger men ändå tycker är bra, bara för att det är jul.
När jag var liten brukade hela släkten samlas i farmors källare och tränga ihop oss. Barnen fick sitta i knä för det fanns inte plats till alla, men det var mysigt. Tomten kom och delade ut klappar i flera timmar tills säcken blev tom, och alla var glada.
Sen slutade vi fira jul med släkten, och det blev en liten samling hos mormor och morfar i stället.
Mamma, Pappa, Anna och jag promenerade över till deras hus där dem väntade tillsammans med moster, och vi såg Kalle Anka och åt Aladdinchoklad tills vi mådde illa. Sedan var det äntligen middag, och efterråt kunde vi höra hur tomtens bjällror plingade när han kom genon skogen plumsandes i snön. Allt var underbart.

I år ska vi vara hos oss. "Vi" räknas som jag, Anna, Pappa, Mamma och mormor. Morfar blev sjuk någon gång förra året och nu kan han knappt resa sig ur sängen. Ingen vet vad det är för fel på honom. Moster är på semester. Hon hade i alla fall varit något att längta efter, men nej okej. Skit i det då. Jag vet hur det kommer bli. "Jaha, är inte Kalle Anka slut nån gång eller? Måste ni verkligen se det, ni ser ju det ändå varje år!" "Klockan är redan åtta, skynda er att öppna dom där jävla paketen så man får gå hem nån gång". Jag vill inte behöva skynda igenom julen. Jag vill inte behöva sitta vid middagsbordet och skämmas över min egen familj. Jag vill ha en jul utan bråk och skällsord. Jag vill ha en jul utan alkohol och skrik. Jag vill ha en jul som man längtar efter.

Jag och Anna får inte klä granen i år. Det ska mamma göra. "Så att det blir smakfullt." Om det är smakfullt så ska det inte finnas nå glitter. Så är det tydligen. Det ska vara ljus och pumlor. Spartanskt. Det ska inte finnas skratt, musik eller glädje. Det ska vara smakfullt. Det har hon bestämt.
Julen är inte längre en familjehögtid för mig. Det är en tid på året då vi tvingas ihop. Tvingas hålla sams, absolut inte för att vi vill, utan för att det förväntas av oss. Varför ska vi låtsas vara något som vi inte är? Vad fan ska vi hyckla för? Vi ska leka "lyckliga familjen" när alla kokar inombords och vill vara någon annan stans. Var som helst som inte är fast i det där jäkla huset med en spartanskt klädd julgran och några tomtenissar.

Tomten, jag vill ha en riktig jul. En sån som man har när man är liten.

Och jag vill ha glitter i min julgran.
Ida tänker & some crazy shit | |
#1 - - Milla:

Någon julkänsla har jag inte heller, förr älskade jag julen men det du säger stämmer. Detta är en högtid för att tvinga ihop familjer.

Upp